Inspecteren van autolaadpalen

Duurzaamheid is een wereldthema. CO2 reductie, duurzame energiebronnen, energie-neutraal bouwen en woningen zonder gasaansluiting, zijn slechts enkele voorbeelden. Nederland heeft als doelstelling om in 2030 het aantal door fossiele brandstoffen aangedreven voertuigen gereduceerd te hebben tot nul.

Elektrisch vervoer in Nederland

Elektrisch vervoer is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Momenteel rijden er meer dan 110.000 plug-in elektrisch aangedreven voertuigen, waarvan 100.000 plug-in hybride. Het aantal beschikbare openbare oplaadpunten nadert de 30.000. (bron: www.rvo.nl).

Testen van de laadinrichting

Naast noodzakelijke testen op het gebied van communicatie, remote management, identificatie, firmware, resetten, energieverbruik, automatische verrekening, zijn er ook een aantal elektrische metingen en functionele controles noodzakelijk. Denk hierbij aan het meten van de aanwezige netspanning, foutstroomimpedantie, het testen van de aanwezige aardlekbeveiliging en de controle van diverse CP en PP modi.

Om deze reden heeft Metrel een universele NEN 1010 installatietester ontwikkeld die, in combinatie met een EVSE meetadapter, de mogelijkheid heeft om laadinrichtingen van mode 3 te inspecteren via een type 2 connector.

Achtergrondinformatie EVSE en PEV

De afkorting EVSE staat voor Electrical Vehicle Supply Equipment, PEV staat voor Plug-in Electrical Vehicle. In Europa zijn vier typen connectoren in gebruik:

Type 1, éénfase voertuigconnector, conform SAE J1772/2009 automotive connector specificaties (Yakazi).

Type 2, éénfase- en driefasen voertuigconnector, conform VDE-AR-E 2623-2-2 connector specificaties (Mennekes).

Type 3, éénfase- en driefasen voertuigconnector met beweegbare afscherming over de polen, conform EV Plug Alliance proposal (Schneider, LeGrand).

Type 4, DC-connector, conform Japan Electric Vehicle Standard (JEVS) G105-1993 specificaties, van het Japan Automobile Research Institute (JARI).

Signalering-protocol

PP state mode (Proximity Pilot), aanwezigheidssignaal van 1kHz voor het detecteren van het voertuig en tevens om te voorkomen dat het voertuig kan wegrijden tijdens laden of als laadkabel is aangesloten op laadinrichting.

CP-state mode (Control Pilot):

  • A is EVSE in sleep mode
  • B is PEV gedetecteerd, EVSE laadt niet
  • C is PEV gereed voor laden
  • D is PEV gereed voor laden met ventilatie
  • E Pilot fout, opladen onderbroken
Base statusCharging statusResistance
CP-PE
Resistance
R2
Voltage
CP-PE
Status AStandbyOpen, of ∞ Ω+12 V
Status BVehicle detected2740 Ω+9±1 V
Status CReady (charging)882 Ω1300 Ω+6±1 V
Status DWith ventilation246 Ω270 Ω+3±1 V
Status ENo power (shut off)0 V
Status FError-12 V

Het signalerings-protocol is ontwikkeld om er voor te zorgen dat:

  • Laadinrichting detecteert aanwezigheid van AC voeding.
  • Voertuig detecteert connector aanwezigheidscircuit (proximity circuit).
    Voertuig kan wegrijden met aangesloten connector verhinderen.
  • Control pilot functies beginnen.
  • Laadinrichting detecteert plug-in voertuig (PEV).
  • Laadinrichting informeert plug-in voertuig, gereed voor laden.
  • Vaststellen ventilatie eisen PEV (binnen/buiten).
  • Laadinrichting verschaft informatie stroomcapaciteit aan PEV.
  • PEV start energietransport.
  • PEV en laadinrichting monitoren continue veiligheidsaarde.
  • Laden wordt continue bepaald door PEV.
  • Laden kan onderbroken worden door loskoppelen connector van PEV.

Bron: www.wikipedia.org

Mode 3 laadinrichtingen

Aansluiten van het elektrische voertuig op het AC-voedingsnet, waarbij gebruik gemaakt wordt van specifiek aan het voertuig gerelateerd materieel voor de voeding, waarbij de stuurfunctie ook materieel betreft dat zich bevindt in het vast aan het AC-voedingsnet aangesloten materieel voor de elektrische voertuigen.

Bron: NEN1010-2015-722.2.5

Geplaatst in .